Maintenance for the week of February 10:
• PC/Mac: NA and EU megaservers for patch maintenance – February 10, 4:00AM EST (9:00 UTC) - 9:00AM EST (14:00 UTC)
• ESO Store and Account System for maintenance – February 10, 8:00AM EST (13:00 UTC) - 12:00PM EST (17:00 UTC)
The PlayStation™ Network service interruption has been resolved. Thank you for your patience.

Brief van de Studio Director: 2025 en daarna

ZOS_MattFiror
Welkom aan iedereen in de Elder Scrolls Online-community! Nu het einde van het jaar nadert, neem ik even de tijd om met jullie mijn gedachten over 2024 te delen en vooruit te kijken naar 2025 en hoe ESO zich gaat ontwikkelen om aan de veranderende behoeften van de community te voldoen. 

Eerst een paar opmerkingen over 2024. Ik zeg dit waarschijnlijk ieder jaar, maar de ESO-content van 2024 behoort tot mijn meest favoriete. Ik heb genoten van de sfeer en het verhaal van Gold Road en nu Home Tours me zo veel huizen van anderen laat zien, overweeg ik serieus om van Merryvine Estate mijn hoofdwoning te maken (al zal het me moeite kosten om Mournoth Keep los te laten)… 2024 heeft aangetoond dat we nog steeds geweldige content maken voor al onze spelers. We zijn het jaar geëindigd met Companions (ik ga momenteel op avontuur met Zerith-var, al sta ik nog aan het begin van mijn reis met hem), plus met een paar leuke tweaks voor Battlegrounds en nog veel meer. Als ik terugkijk op de content en updates van 2024, dan ben ik tevreden met ons verhaal, onze content en onze systeemupdates.

Het was heerlijk om in april persoonlijk tijd door te brengen met fans op ons 10-jarig jubileumevenement in Amsterdam en voor teamleden om in juli de Duitse ESO Taveerne bij te wonen (helaas kon ik daar niet bij zijn). We hebben allerlei andere, kleinere, regionale community-evenementen gehad, verspreid over het jaar (op sommige plekken voor de allereerste keer), waarbij fans van de game elkaar konden ontmoeten en verhalen konden uitwisselen over hun tijd samen in Tamriel.

En nu is het tijd om vooruit te kijken, waar het grootste deel van dit eindejaarsbericht uit zal bestaan. Verandering is een constante, vooral in gaming. De gamesindustrie verandert, gewoontes van spelers veranderen, andere games komen en gaan. Sinds de lancering van ESO in 2014 hebben er continu veranderingen plaatsgevonden. We hebben deze kunnen bijbenen, moeilijke besluiten genomen en grote veranderingen doorgevoerd wanneer de tijd er rijp voor was. Terugkijkend op al die veranderingen die ons hier hebben gebracht, is het vrij duidelijk dat we voor onze game over het algemeen de juiste keuzes op het juiste moment hebben gemaakt. En nu kijken we vooruit naar 2025 en hoe we ESO kunnen veranderen om het relevant, geweldig en boeiend te houden. 

Sinds 2017 hebben we ieder jaar geweldige content en systemen uitgebracht, maar altijd volgens hetzelfde schema. Deze jaarlijkse cadans dwong het team zich te richten op korte deadlines, namelijk altijd in juni, wanneer alle soorten content (systemen, content, zones) op hetzelfde moment klaar moesten zijn. Dit liet weinig ruimte over voor experimenten of overwegingen om dingen anders aan te pakken.

Eind vorig jaar lieten we weten dat we de boel een beetje gingen omgooien. Onze aanlooptijden zijn zo lang dat we toen al aan het plannen waren voor een aantal van deze veranderingen. En ik kan met veel genoegen zeggen dat jullie vanaf 2025 nieuwe ideeën en manieren van contentlancering zullen gaan zien. 

We slaan de bladzijde om betreffende Hoofdstukken 
We zijn zeer succesvol geweest met onze sterke, jaarlijkse Hoofdstuk-uitgaves, te beginnen bij Morrowind in 2017 tot aan Gold Road zes maanden geleden. Zone-ontwerpen, quests en content vormen de basis voor elke Elder Scrolls-game, wat ons jaarlijkse Hoofdstukmodel ook liet zien. We blijven een heleboel verhaalcontent maken, maar kijkend naar 2025, moeten we ons richten op verschillende soorten content om alle typen ESO-spelers te bedienen. Daarom zetten we Hoofdstukken opzij en focussen we ons op nieuwe soorten content en een nieuwe uitgavestrategie. Daarover meer hierna.

Omdat 2025 een transitiejaar wordt wat betreft nieuwe content, gaan we in dat jaar nieuwe zone-gebaseerde content lanceren. Maar jullie zullen tot april moeten wachten om alle details te horen over hoe dit anders is. Nog even geduld dus!

Introductie seizoenen  
In de loop van 2025 bewegen we ons meer richting een seizoenscontentmodel en stoppen we met één keer per jaar een enorme contentupdate uitbrengen, zoals we deden met Hoofdstukken. We gaan het hier later nog veel uitgebreider over hebben, maar verwacht in 2025 seizoenen met titels te zien die drie of zes maanden duren en een mix bevatten van thematische verhalende content, events, winkelitems, dungeons en meer.  

2025 wordt een mix van oud en nieuw, terwijl het ontwikkelingsteam de omslag maakt naar het creëren van kleinere hapklare contentbrokken. We hebben ook nog steeds wat grotere onderdelen waar we al meer dan een jaar aan werken, die we ook gaan uitbrengen. 

Doordat het ontwikkelingsteam zich niet langer aan een strakke jaarlijkse cyclus hoeft te houden, kunnen teams content uitbrengen wanneer dit klaar is en hoeven ze niet toe te werken naar een datum in juni. Zo kunnen we ons richten op een grotere diversiteit aan content, verspreid over het hele jaar. Dit wordt ondersteund door het nieuwe seizoenenmodel en stelt ons in staat om content, updates, fixes en systemen op een efficiëntere manier uit te brengen.

Een nieuwe focus op verandering en experimenten  
We hebben gehoord van jullie, de community, dat we meer moeten experimenteren, de boel een beetje moeten opschudden en niet zo voorspelbaar moeten zijn. De game heeft nieuwe en meer verschillende content nodig en feedback die al lang geleden is gegeven, moet worden opgepakt. We zijn al begonnen met een aantal ideeën die we in 2025 gaan testen. Deze systemen en ideeën worden duidelijk gemarkeerd als 'experimenten' in patch notes; dit zijn ideeën die wel of niet worden uitgewerkt tot volwaardige gamesystemen. Met onze nieuwe focus op het opbreken van content in seizoenen en het stoppen met jaren, hebben we nu de ruimte om dit soort experimenten en veranderingen te implementeren.

Hier zijn een aantal van de ideeën waar we aan werken. Sommige ervan zullen jullie als tests tegenkomen op de liveservers in 2025 of daarna. Een deel ervan zullen tests zijn en een deel verbeteringen op basis van feedback van spelers: 
  • We moeten serieus aan de slag met de prestaties van Cyrodiil. Ons (ambitieuze) doel is om het terug te brengen naar de gelijktijdigheidsniveaus die we ondersteunden in 2014. Daarom gaan we experimenteren met een Cyrodiil-campagne waarin alle klassen PVP-specifieke (en beter presterende) vaardigheden hebben die de standaard spelersvaardigheden vervangen. We verwachten hiermee meer spelers per campagne te kunnen ondersteunen.
  •  We verhogen de moeilijkheid van standaardgevechten in de overwereld
  • We verbeteren het algehele gevoel van gevechten met animaties, effecten en mogelijk audio
  • We experimenteren met meer zones zoals Craglorn (hoewel niet zo groot qua omvang), exclusief bedoeld voor groepen van een hoog level en 'soft-group'-content met passende buitbeloningen 
  • We verfijnen tools en voegen nieuwe toe om gilderekrutering, -interactie en -beheer makkelijker en logischer te maken 
  • We hebben nog veel meer ideeën en natuurlijk luisteren we naar jullie en komen we met nieuwe plannen op basis van jullie feedback 

Concentreren op beleving van nieuwe en terugkerende gebruikers 
Het wordt hoog tijd dat we ESO's beleving voor nieuwe en terugkerende spelers gaan aanpakken. De game is zo groot geworden dat we de ervaring voor nieuwe spelers moeten polijsten. Ons doel is om te voorkomen dat nieuwe spelers overweldigd raken door de tientallen contentopties die ze voorgeschoteld krijgen wanneer ze de wereld betreden. In plaats daarvan willen we ze de essentiële begeleiding geven die ze nodig hebben om plezier aan de game te beleven, voordat we alle mogelijkheden beschikbaar maken.

Daarnaast hebben we miljoenen spelers die jaarlijks terugkeren naar de game nadat ze maanden of jaren zijn gestopt en voor hen is het vaak verwarrend wat ze moeten gaan doen. Dit moeten we aanpakken door ervoor te zorgen dat de kaart van de game en andere quest-/gebruikersinterfaces duidelijk aan spelers laten zien waar ze waren gebleven toen ze stopten, wat er sindsdien is toegevoegd en waar ze de content kunnen vinden die ze leuk gaan vinden. 

Hier zijn een paar van de dingen die we van plan zijn om de gebruikerservaring van nieuwe en terugkerende spelers te verbeteren. Sommige verschijnen in 2025 en sommige daarna:  
  • Een nieuwe patcher met verbeterde vormgeving en prestaties (alleen pc) 
  • Een terugkeer naar de oorspronkelijke Wailing Prison-tutoriallocatie voor alle nieuwe spelers. Deze is al uitgerold, maar we blijven 'm regelmatig aanpassen om de ervaring te tweaken 
  • Het visueel verbeteren van zones uit de basisgame met bijgewerkte textures en art assets, beginnend met de 'starterseilanden'. Deze worden vanaf maart 2025 toegevoegd 
  • Het niet tonen van markeringen voor proloogquests of hoofdstukquests aan nieuwe spelers. We zijn nog niet helemaal zeker wat Stuga hiervan gaat vinden
  • Het oppoetsen van de pc-gebruikersinterface van de game. Deze is al heel lang toe aan een moderne, visuele upgrade
  • Andere kaart- en interfacesystemen (nog in de ontwerp-/ideefase) om het terugkeren naar de game makkelijker te maken en je snel weer te laten spelen 

Doorgaan met het vertellen van geweldige verhalen
Ondanks de veranderingen in ons contentlanceringsmodel hoef je niet bang te zijn dat we stoppen met nieuwe questcontent, maar we gaan het op een andere manier doen dan voorheen. Omdat onze focus niet ligt op het toevoegen van grote nieuwe gebieden (al zullen we dat nog steeds van tijd tot tijd doen), gebruiken we in plaats daarvan bestaande zones om nieuwe verhalen te vertellen. Een paar voorbeelden:
  • We gaan verder met de verhalen in bestaande gebieden en halen bekende personages weer terug 
  • Nieuwe verhalen die zich richten op gevestigde Elder Scrolls-organisaties als Dark Brotherhood, Thieves Guild, Fighters Guild en Mages Guild
  • We verdelen een grote zone over meerdere updates

We beginnen aan deze veranderingen om het ontwikkelingsteam de ruimte te geven om een nieuwe cadans te vinden waarin nieuwe content en systemen gecombineerd kunnen worden met het oppakken van feedback, het oplossen van problemen en het toevoegen van nieuwe quests en activiteiten aan bestaande zones en verhaallijnen. Dit zal niet zo regelmatig gaan als de oude jaarlijkse cadans. Houd er rekening mee dat seizoenslanceringen en aankondigingen voor nieuwe content, systemen en tests verspreid over het jaar verschijnen en niet persé in januari zoals we sinds 2017 hebben gedaan. 

Hierover gesproken en om iedereen alvast te informeren: ons volgende grote aankondigings-event is in april 2025 wanneer we ons eerste seizoen introduceren. In dat event wordt nog veel meer aangekondigd, maar daar zullen jullie nog even op moeten wachten. Er komt nog steeds een contentupdate in maart 2025 (zoals gewoonlijk op de PTS in januari). Daarover geven we jullie ergens begin volgens jaar meer informatie.

Jullie hebben al gehoord dat we geen 2025 Noord-Amerikaans community-event gaan houden zoals we oorspronkelijk hadden gepland. Dit was een moeilijk besluit, maar zoals te zien is aan alle veranderingen in planning en ontwikkeling die hier zijn genoemd, moeten we ons dit jaar voornamelijk concentreren op de game zelf. Dat gezegd hebbende, we zien jullie nog steeds graag op lokale community-events op vele plekken, dus hou de aankondigingen daarover in de gaten. 

En tenslotte, mijn dank aan jullie allemaal. Bedankt dat jullie onderdeel zijn van de geweldige community waar deze fantastische virtuele online game uit bestaat. Zoals ik al zo vaak heb gezegd, zonder jullie zouden wij hier nu niet zijn. Jullie hebben in al die jaren vele veranderingen meegemaakt en hebben ons waardevolle feedback gegeven die ons heeft geholpen bij het maken van keuzes vanaf het moment dat we ons bètaprogramma begonnen in 2013. 

Heb een geweldige kerstvakantie en tot ziens in Tamriel!

Matt 
Edited by ZOS_MattFiror on 17 December 2024 15:20
Matt Firor
Studio Director, ZeniMax Online Studios
Staff Post
Sign In or Register to comment.