Rondetafelgesprek met ESO-leidinggevenden

ZOS_JessicaFolsom
ZOS_JessicaFolsom
Community Manager
fe12e058d2a74406d95e54e0fabe172c.jpg

Kom meer te weten over het team leidinggevenden van ESO en hun visie voor jouw verblijf in Tamriel.

Naast ons nieuwe Studio Head zijn er nog andere belangrijke rollen bij ZeniMax Online Studios die onlangs zijn veranderd, waaronder de overstap van Rich Lambert naar Studio Game Director. In dit rondetafelgesprek kom je meer te weten over het team leidinggevenden van ZOS, waaronder Studio Head Jo Burba, Game Director Nick Giacomini en Executive Producer Susan Kath.

Bedankt dat jullie de tijd willen nemen voor dit rondetafelgesprek. Vertel om te beginnen eens iets over jullie achtergrond en geschiedenis bij ZOS en ESO.
Susan: Ik maak al games sinds 1995, toen ik mijn eerste stappen zette in de begintijd van online games (shout-out naar GemStone III!). Ik werd vooral verliefd op online games omdat ze niet alleen leuk waren om te spelen, maar ook vanwege de community's die eromheen ontstonden. Het voelt nu zo ouderwets, maar destijds was het idee om op avontuur te gaan met mensen die overal ter wereld konden zijn net zo magisch voor mij als de games zelf. In de daaropvolgende decennia heb ik heel veel verschillende functies bekleed in deze industrie: ik heb gewerkt in design, schrijven, community-management, evenementen en nog veel meer, voordat ik uiteindelijk producer werd.

Mijn geschiedenis met ZOS begon als speler, voordat ik in 2023 bij de studio kwam werken. Ik speelde ESO tijdens de eerste paar jaar en ben de afgelopen tien jaar verschillende keren afgedwaald en weer teruggekomen. Aangezien ik al bijna 13 jaar bij ZeniMax/Bethesda werk (waarvan 10 jaar bij Arkane Studios), heb ik het genoegen gehad om ESO te zien groeien, zowel als speler als achter de schermen binnen het bedrijf.

Nick: Net als voor velen van jullie, zijn games al zo lang ik me kan herinneren een belangrijk onderdeel van mijn leven. Sommige van mijn beste vrienden, van mijn kindertijd tot nu, heb ik leren kennen door de games die we samen speelden. Als volwassene zijn MMORPG's mijn favoriete genre en sinds de release van ESO is dat een van mijn favoriete games geworden. Ik werk al meer dan tien jaar in de gamesindustrie, waaronder bij bedrijven zoals Storm8, voornamelijk in productmanagement. Ik was erg enthousiast om in 2019 bij het team van ZOS te komen werken en begon mijn reis als Senior Product Manager, waarna ik doorgroeide naar Project Director, Product Management. Bijdragen aan de game waar ik van hou en samenwerken met de mensen die deze game hebben ontwikkeld, was een droom die uitkwam. In al mijn werk door de jaren heen heb ik altijd (als speler en op het werk) geloofd dat de community de levensader van een game is. Nu ik deze functie vervul, voel ik me vereerd om dat werk voort te zetten en met jullie allemaal samen te werken om de toekomst van de game vorm te geven.

Jo: De eerste computergame die ik speelde, was een game die mijn vader voor mij had geprogrammeerd op een Osborne II. Sindsdien ben ik eigenlijk nooit meer gestopt met gamen. Ik ben in 2004 begonnen met het maken van games bij NCSoft voor City of Heroes (waar ik Susan heb ontmoet) en ik heb gewerkt in technische ondersteuning, community-management, QA en productie voordat ik in 2012 bij ZOS begon. Dus technisch gezien heb ik ESO voor het eerst gespeeld in 2012 en sindsdien heb ik in verschillende functies aan de game gewerkt.

ESO bestaat nu al meer dan een decennium. Hoe zien jullie de volgende 10 jaar voor je?
Nick: Ik kan niet wachten op de komende 10 jaar voor ESO. Tien jaar is een ongelofelijke prestatie en dat hoop ik in ere te houden terwijl we de game verder ontwikkelen op een manier die spannend is, maar ook trouw blijft aan onze roots. We hebben veel nieuwe ideeën die we aan het verkennen zijn die vast in de smaak gaan vallen bij zowel onze ervaren spelers als bij nieuwkomers.

Voor mij staat het komende decennium in het teken van voortbouwen op deze geweldige basis. Onze wereld uitbreiden, de verhalen waar jullie van houden verdiepen en de kernervaring verbeteren. Maar bovenal gaat het erom dat we dit blijven doen in samenwerking met onze enthousiaste community. Jullie feedback en enthousiasme hebben deze game gemaakt tot wat het nu is, en jullie kunnen ervan uitgaan dat we nog beter zullen luisteren terwijl we samen aan de toekomst bouwen.

Jo: Zoals ik tegen iedereen zeg die lang genoeg naast me staat, ik geloof dat ESO een game is die meer dan 30 jaar meegaat. Matt zei altijd dat ESO een virtuele wereld is, en daar ben ik het mee eens. Het is het soort game waar je steeds weer bij 'thuiskomt', ook al ga je misschien af en toe op avontuur met andere titels.

De komende tien jaar zou ik graag zien dat we dat gevoel van thuiszijn en verbondenheid met de community verdiepen, zowel bij het ontwikkelingsteam als bij de spelers. Voor mij betekent dat luisteren naar spelers om te begrijpen hoe we kunnen samenwerken om de wereld die we delen te ontwikkelen en tegelijkertijd boeiende ervaringen te creëren die spelers verrassen en verrukken. Alleen aan verwachtingen voldoen is niet genoeg om mensen te verrassen en te verrukken.

Susan: Ik heb er zin in om ESO naar de toekomst te helpen leiden! Er zijn maar weinig games die dezelfde mijlpalen hebben bereikt als ESO, zowel wat betreft levensduur en omvang als het aantal mensen dat het tot een onderdeel van hun leven heeft gemaakt. Net als Jo zou ik graag zien dat ESO een titel wordt die 30 jaar meegaat, en ik ben vastbesloten om er alles aan te doen om dat te bereiken.

Wat draag jij bij aan je functie bij ESO?
Susan: Zoals ik hierboven al zei, ik doe dit al heel lang. MMO's behoren tot de lastigste games om te runnen, omdat je altijd probeert een balans te vinden tussen de behoeften van de game, de behoeften van de spelers, de behoeften van je ontwikkelaars, en dan komt daar nog bij dat het runnen van een grote online titel een groot team vereist dat constant gecoördineerd te werk moet gaan.

Ik beschrijf het beroep van producer vaak als dat van de veegster in een curlingteam (ik verraad mijn Midden-Westerse roots met deze analogie): de producer schaatst voor iedereen uit, veegt de baan schoon, kijkt over haar schouder om te kijken of de steen de juiste richting op gaat en kijkt tegelijkertijd vooruit om obstakels te vermijden. Wat ik bijdraag is die vaardigheid, een decennialange liefde voor MMO's, gecombineerd met mijn ervaringen als gamer en gameontwikkelaar.

Nick: Ik ben dol op ESO. Net als velen van jullie heb ik duizenden uren in ESO doorgebracht en ik ben erg begaan met de wereld en het genre. Ik begrijp de verwachtingen, frustraties en passie van onze community uit eerste hand. Dit helpt me om bij elke beslissing de spelerservaring voorop te stellen.

Ik werk al zes jaar bij het bedrijf en heb deel uitgemaakt van de reis van dit team. Als Game Director richt ik me op het brengen van nieuwe energie en enthousiasme. Ik hoop een cultuur van voortdurende verbetering te bevorderen, ons uit te dagen om beter naar onze community te luisteren en ervoor te zorgen dat we altijd streven naar het creëren van de allerbeste ervaringen voor jullie.

Jo: Het interessante aan het runnen van een studio is dat een groot deel van het werk bestaat uit community-management van de studio-ontwikkelaars en hun relatie met hun gaming-community, evenals de relatie van de studio met zijn uitgevers-community en de algehele gameontwikkeling-community. Het draait allemaal om community. Alles draait om het verbinden van mensen door hun liefde voor games. Deze gedeelde liefde en gedeelde taal is een fantastische manier om bruggen te bouwen.

Ik denk dat het begrijpen hiervan, evenals een brede kennis van de verschillende vakgebieden die nodig zijn om een game te maken en wat dat vakgebied belangrijk vindt en bijdraagt aan elke game, belangrijke componenten zijn die mij als studioleider helpen bij het afstemmen en communiceren van de te volgen koers.

Wat denk je dat je partners in dit rondetafelgesprek bijdragen aan hun rol bij ESO?
Susan: Jo is de rustige, leidende kracht die het schip op koers houdt. Hij is ontzettend goed in het veranderen van het perspectief op een situatie, het ontrafelen van problemen tot op de kern om de oplossing te vinden, en in ons allemaal op het juiste pad brengen. Zijn onwankelbare geloof in de toekomst van ESO en ZOS maakt mijn hart blij.

Oké, en Nick. Ik kan echt niet wachten tot iedereen Nick leert kennen. Nicks enorme liefde en enthousiasme voor ESO komen duidelijk naar voren wanneer hij over de game praat, over ideeën die het team hem heeft voorgelegd en over de toekomst.

Als ik ons drieën zou moeten samenvatten? Jo is de rustige focus op de toekomst, Nick is het creatieve enthousiasme en ik ben degene die zegt: "Oké, we gaan het gewoon DOEN!"

Jo: Ik ben het eens over Nick. Hij is nogal bescheiden en rustig, maar nadat hij alles heeft aangehoord, verbaast hij je met zijn kennis, genuanceerde begrip en liefde en passie voor ESO. Hij is de juiste persoon op het juiste moment.

Ik ken Susan al 20 jaar en gedurende die 20 jaar is zij ALTIJD degene geweest naar wie je toe ging als je iets of iemand nodig had, of als je absoluut iets gedaan moest krijgen. Ze is scherp, betrokken, speelt veel games en verdedigt het team. De ideale Executive Producer.

Ik denk dat Susan het heel goed heeft samengevat wat betreft ons drietal als team leidinggevenden.

Nick: Het is een enorm voorrecht om samen met Jo en Susan deel uit te maken van dit leiderschapsteam. Ik ben het volledig eens met hoe ze elkaar beschreven. Jo is een inspirerende aanwezigheid en heeft een motiverende en samenwerkende manier om teams bij ZOS aan te sturen om onze spelers de best mogelijke ervaring te bieden.

Susan is een drijvende kracht en een van de meest effectieve mensen met wie ik ooit heb gewerkt. Ze is ongelooflijk gemotiveerd, niet bang voor verandering en heeft een ondersteunende, constructieve omgeving gecreëerd waarin we ons beste werk kunnen leveren. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind aan Jo en Susan, is hun zorg voor mensen. Ze zijn enorm gefocust op ons team bij ZOS en onze spelers, en dat is het allerbelangrijkste dat ze in hun rol meebrengen.

Als je nadenkt over het leiden van ESO, welke principes vormen dan de basis voor de ambities/stijl van je leiderschap?
Nick: Spelers staan voorop. ESO is niets zonder onze community, en ik wil een betere samenwerking met onze spelers tot stand brengen en vertrouwen opbouwen. Dit betekent dat we beter moeten leren luisteren en communiceren, en ervoor moeten zorgen dat jullie feedback een drijvende kracht achter onze beslissingen is. Dat is altijd al zo geweest, maar ik wil dat we dit nog veel meer gaan doen.

Passie en enthousiasme. De ontwikkelaars bij ZOS zijn dol op ESO, en ik wil dat die passie tot uiting komt in nieuwe en spannende ervaringen voor onze spelers.

Evolutie. Tien jaar ESO is een ongelofelijk erfgoed, en ik hoop dat erfgoed te eren door de game op waardevolle manieren verder te helpen, terwijl ik trouw blijf aan de kernidentiteit en het karakter van de game waar we zo van houden.

Verrijkende ervaringen. En dan bedoel ik niet alleen loot (maar ja, loot zou ook cool zijn). Ik ben er sterk van overtuigd dat de tijd die je investeert waardevol moet aanvoelen, of dat nu is door middel van ongelofelijke verhalen, een sterker gevoel van vooruitgang, het verbeteren van onze sociale ervaringen, wat dan ook. Het is een enorme uitdaging, aangezien we zoveel spelers hebben die op zoveel unieke manieren met onze game bezig zijn, maar ik zet me in om ervoor te zorgen dat elk moment dat je in onze wereld doorbrengt de moeite waard is.

Jo: Mensen eerst, de game altijd.

Geef mensen de kans om hun superkrachten te gebruiken en geef ze wat ze nodig hebben om dat te doen.

"Nog één... beurt, dungeon, missie, level, game." Dat is het gevoel dat we proberen te bereiken. Dat moeten we eerst vinden.

Samen leiden.

Continue verbetering is de eindeloze combinatie van zelfbewustzijn, zelfevaluatie en zelfverbetering.

Susan: Respect. Respecteer de spelers, de game, het team en de wereld Tamriel.

Maar ook, kijk naar de toekomst. Neem risico's, ga onderuit, sta op en probeer het opnieuw, want de volgende keer zal het beter gaan.

Wat is jouw persoonlijke topprioriteit voor ESO?
Nick: Ervoor zorgen dat ESO een thuis blijft voor spelers. Een plek waar ze nog jarenlang graag terugkomen. Om dat te bereiken, moeten we nieuwe en spannende ervaringen blijven bieden die het spel op een waardevolle manier verder ontwikkelen, terwijl we tegelijkertijd trouw blijven aan onze roots. We moeten ook beter worden in het luisteren naar onze community, het communiceren van onze plannen en het laten zien dat jullie feedback niet alleen wordt gehoord, maar ook een drijvende kracht is achter onze beslissingen. Uiteindelijk wordt het succes van deze game gemeten door onze spelers, en dat is waar ik me op richt.

Susan: Ervoor zorgen dat Tamriel, deze enorme, uitgestrekte, geliefde wereld, een plaats is waar mensen op avontuur willen gaan en nog jarenlang hun alternatieve levens willen leiden. Ja, dat is een beetje een suf antwoord, maar het is wel zo.

(En ik ben ook best suf, dus...)*

Jo: Meer dan 30 jaar duurzaamheid op de lange termijn. Dat levert een grotere lijst met genuanceerde taken op dan je misschien denkt.

Tijdens de ESO Direct zei het team dat het meer betrokkenheid met de ESO-community wil. Vertel ons eens wat jullie plannen zijn om dat te bereiken.
Nick: We hebben veel plannen in de pijplijn, maar waar ik het meest enthousiast over ben, is dat we meer van onze ontwikkelaars aan jullie gaan voorstellen. ESO draait nooit om één persoon. Het is een monumentale teamprestatie en er zijn veel enthousiaste mensen nodig om deze game te bouwen en te laten groeien. We hopen nieuwe manieren te vinden om de community in contact te brengen met de mensen achter de game, zodat jullie hen leren kennen en zij jullie leren kennen en begrijpen wat jullie van ons nodig hebben.

Susan: Ik heb het hierover gehad in de ESO Direct dit jaar, maar Nick heeft mijn gevoelens hierboven perfect samengevat. We kunnen niet wachten om meer te weten te komen over jullie, jullie verwachtingen en jullie doelen voor ESO, maar we kijken er ook naar uit om het gesprek uit te breiden, waaronder met nog meer van de honderden ontwikkelaars die dagelijks samenwerken om deze wereld te creëren en te ondersteunen.

Wat is een van jullie favoriete herinneringen of momenten aan het spelen van ESO in de afgelopen 10 jaar?
Nick: Dat is een lastige. De eerste keer dat ik meer dan tien jaar geleden voet zette in Auridon, was voor mij een magische ervaring. Het landschap was adembenemend. Alles was ingesproken. Ik herinner me dat ik een uur lang voor de bard zat, gewoon luisterend en kijkend naar anderen die kwamen, bleven en weer vertrokken.

De eerste keer dat ik Veteran Maelstrom Arena versloeg, voelde echt goed. Dat was moeilijk en kostte me heel veel levens. Maar het was heel bevredigend om de spelmechanismen te leren en alle bazen te verslaan. Ik heb mijn staf niet gekregen, maar het voelde geweldig om dat te overwinnen.

Ik herinner me nog dat ik onder de indruk was toen ik lang geleden voor het eerst een huis uitprobeerde. Het is een behoorlijk indrukwekkend systeem. En het werd nog indrukwekkender toen Home Tours werd geïntroduceerd en ik zag wat voor ongelofelijke dingen spelers met hun huizen hadden gedaan.

Ik heb veel mooie herinneringen aan het spelen van dungeons. Mijn favoriete herinnering is toen ik jaren geleden Vet Moon Hunter Keep ondernam met een PUG. Het wilde niet lukken, dus we besloten Discord te gebruiken. We zijn er ongeveer drie of vier uur mee bezig geweest, hebben verschillende strategieën besproken en zelfs alts ingezet om te kijken of andere groepscomposities ons verder konden helpen. En we hadden het gewoon gezellig met z'n allen. We hebben het niet gehaald en besloten om te stoppen nadat we vastliepen bij Archivist Ernarde. Maar we leerden elkaar gewoon kennen, steunden elkaar, genoten van de overwinningen, de nederlagen en de spannende momenten. Ze staan nog steeds op mijn vriendenlijst.

Jo: De eerste drie dagen na de release van de pc-versie waren ongelofelijk. We hadden in de maanden voorafgaand aan de release keihard gewerkt om alles klaar te krijgen. Ik weet nog dat het voelde alsof we elke ochtend vroeg binnenkwamen en geconfronteerd werden met een probleem dat 'het probleem' leek te zijn dat ons zou verhinderen om de game te lanceren, waarna een team van mensen uit verschillende vakgebieden de hele dag lang een epische strijd leverde om het probleem op te lossen. En dan, op magische wijze, rond 7 uur 's avonds was het opgelost en was de game gered. Dit gebeurde vast niet elke dag, maar zo voelde het wel.

Er waren geen geplande werkzaamheden tijdens de eerste week na de release. Iedereen was ter plaatse en stond klaar om eventuele problemen op te lossen. Als er geen werk was, moesten ze de game spelen, de chat lezen en letten op eventuele problemen.

Ik zeg niet dat er geen problemen waren tijdens die drie dagen, maar het waren er zeker minder dan we hadden verwacht, en het was alsof er een rustige kalmte over de studio neerdaalde terwijl we gewoon plezier hadden met iedereen die de game speelde die we hadden gemaakt. Het was een van de bevredigendste momenten uit mijn carrière. Natuurlijk duurde die kalmte niet lang. 😊

Susan: Ik herinner me nog heel goed dat ik op de tweede dag een gesprek had met Jo, toen hij al zo'n 38 uur wakker was. Ik denk dat er hier ook ergens een foto is waarop hij op een gegeven moment op een vergadertafel ligt te slapen.

Wat herinneringen betreft, ben ik een enorme verkenningsgamer, dus mijn ESO-momenten zijn niet echt specifieke, individuele prestaties. Ik vind het heerlijk om rustig door de wereld te dwalen, ruïnes te verkennen en me te verliezen in sidequests. Ik ben gek op gesloten kisten en obsessief bezig met het zoeken naar skyshards, het vinden van geheime plekjes en het zien van gesprekken om me heen terwijl de rest van Tamriel om me heen stroomt. Ik vind de wereld mooi en rustgevend, wat misschien vreemd is om te zeggen over een MMORPG? Maar dat is gewoon waar mijn gedachten naartoe gaan als ik aan ESO denk.

Hoeveel katten hebben jullie?
Nick: Ik heb twee katten! Ik ben dol op ze. Maar één van hen blijft maar van me stelen. Als ik papiergeld op het aanrecht laat liggen, is het verdwenen. Ik heb onlangs een voorraadje achter zijn bed gevonden. Daar wordt aan gewerkt.

Susan: Eentje maar, op dit moment. We zijn onze oudere kat een jaar geleden verloren en wachten tot het internationale kattendistributiesysteem ons een nieuwe toewijst. Dat kan nu elk moment gebeuren.

Jo: Ik heb onlangs mijn kat van 20 jaar verloren en heb het internationale kattendistributiesysteem nog niet op de hoogte kunnen brengen.

Wie zou er winnen in een gevecht: een mudcrab of een guar?
Susan: Mudcrab. Sowieso, zonder twijfel. Maakt niet uit wanneer. Altijd.

Nick: Ze zouden allebei verliezen van mijn kameel-mount.

Jo: Ik zou flink wat geld betalen om jouw kameel-mount te zien vechten met een van de reusachtige mudcrabs.

Bedankt Jo, Nick en Susan, dat jullie de tijd hebben genomen om iets meer te vertellen over jezelf en jullie visie voor ESO en de toekomst. Hou vandaag de Gamescom-pers in de gaten voor meer nieuws van Nick en Studio Director Rich Lambert en kijk vrijdag om 19.00 uur CEST naar Twitch.tv/Bethesda voor een speciale livestream. Hou ook je ogen open voor nog meer mogelijkheden om meer van Jo Burba, Nick Giacomini en Susan Kath te horen in de nabije toekomst!

* Een van de vele redenen dat Susan zo goed bij ZOS past!
Jessica Folsom
Associate Director of Community - ZeniMax Online Studios
Facebook | Twitter | Twitch | Tumblr | Instagram | YouTube | Support
Staff Post
Sign In or Register to comment.