Lees een brief aan de community van ZeniMax Online Studio’s nieuwe studiohoofd Jo Burba.
Na 20 jaar in de game-industrie en 13 jaar bij ZOS voel ik me vereerd om leiding te geven aan dit ongelooflijk getalenteerde team, terwijl we ons werk aan The Elder Scrolls Online voortzetten. In deze voortdurende MMO-reis, waarin ik het stokje van Matt Firor heb overgenomen, heb ik het geluk gehad veel belangrijke lessen te leren over zowel leiderschap als het onderhouden van de langetermijnrelatie die we hebben met onze #ESOFam.
Voordat ik meer over mezelf vertel, wil ik jullie, de ESO-community, op het hart drukken dat de game niet gaat verdwijnen en dat de studio hard blijft werken aan nieuwe functies, avonturen en verbeteringen. We zeiden dat er grote veranderingen in de wereld van Tamriel op komst waren, en dat is niet veranderd. We zullen daar binnenkort meer over delen.
Bij zijn vertrek vertelde Matt me: "De kern van het succes van ESO wordt gevormd door twee teams: het team van ZOS en de ESO-community. Zonder een van beide zou de game niet bestaan. Zij [de spelers] vormen het kloppende hart van deze game, en dat mogen wij als ontwikkelaars nooit vergeten."
De eerste vijf jaar van mijn gamecarrière heb ik zelf ook doorgebracht in Community, eerst bij City of Heroes en daarna bij Tabula Rasa, beide bij NCSoft. Daarna ben ik naar Production gegaan, waar ik de dagelijkse kunst en het ambacht van game-ontwikkeling heb geleerd, voordat ik bij ZOS terechtkwam. Voor degenen onder jullie die er al sinds de bètaversie bij zijn: jullie herinneren je misschien nog dat ik mijn carrière bij ZOS begon als Community-directeur en dat ik het geluk had om in die beginjaren zowel Jessica Folsom als Gina Bruno aan te nemen om ontwikkelaars en spelers samen te brengen.
Toen ZOS op het punt stond om de pc-versie van ESO te lanceren, beheerde ik het bètaprogramma en maakte ik de overstap naar Live Services Director. Deze functie is minder zichtbaar voor de community, maar waar jullie altijd voorop stonden voor me. Mijn rol was het leiden van de teams die ervoor zorgden dat de game bleef draaien en dat jullie updates kregen. Die rol plaatste me ook op het kruispunt van ontwikkeling en de fantastische teams bij Bethesda, waaronder community, marketing, financiën, infrastructuur, operations en intern teammanagement & support, waarbij ik steeds nauw samenwerkte met Matt.
De kernprincipes die we in de loop der jaren hebben geleerd, zijn niet veranderd. Deze waarden zijn de sterren die ons door moeilijke tijden leiden:
- Mensen eerst, de game altijd.
- Wees altijd eerlijk, open en transparant* - integriteit is onze leidraad bij alles wat we doen.
- Alle hens aan dek wanneer de onvermijdelijke storm losbarst.
- Geef fouten toe en zorg dat je ze snel herstelt.
- Word elke dag een beetje beter door open te staan voor feedback en je te richten op leren.
- Er is voor iedereen een plekje in onze studio en in onze werelden.
Wat de toekomst betreft, het recente verlies van onze collega's stuurde pijnlijke schokgolven door de hele studio. Op dit moment hanteren we een aanpak waarbij iedereen meehelpt en we ons richten op leren. Terwijl we reflecteren, blijft ESO onze prioriteit. Onze partners bij Bethesda en Xbox geloven net als ik dat ESO een thuis is voor de lange termijn voor onze spelers. Net als al die andere MMO's die hun werelden na 10, 20 of meer dan 30 jaar nog steeds updaten. Wanneer we die visie van meer dan 30 jaar toevoegen aan onze lijst met sterren die ons leiden, dan kan dat ons helpen een helder doel voor ogen te houden, zelfs wanneer er een storm opsteekt. We houden nog steeds vast aan onze waarden. We bouwen nog steeds aan ESO, samen met jullie en voor jullie. We zijn nog steeds ZOS, we evolueren en worden elke dag beter. We zijn nog steeds Bethesda.
We bedanken iedereen die ons in deze periode fijne berichten heeft gestuurd en waarderen iedereen die het team door de jaren heen heeft gesteund, of het nu collega-ontwikkelaars, onze partners of spelers zijn. Ik kijk ernaar uit om samen met jullie de toekomst van ESO en ZOS vorm te geven.
-Jo Burba
Ik sluit af met een afscheidsbericht van Matt:
"Bedankt allemaal (ontwikkelaars en community-leden) voor alles wat jullie gezamenlijk hebben gedaan voor ESO, voor ZOS en voor de gamewereld. ESO is een kolossale prestatie die zal blijven voortbestaan en bloeien. En ik zal er ook bij zijn, levend in mijn favoriete virtuele fantasy-wereld. Tot ziens in Tamriel!"
- Matt Firor
*Zoals onze voormalige voorzitter, leider en vriend Robert Altman altijd zei.
Community Manager for ZeniMax Online Studio and Elder Scrolls Online
Dev Tracker |
Service Alerts |
ESO Twitter